Szűts Zoltán
A hypertext
**************************************************
Bevezetés
Ez a munka az ezredforduló új irodalmi formájával; a dokumentummal,
és annak egy különleges változatával, a hypertexttel foglalkozik, mely
meggyőződésem szerint mindinkább kiemelt szerephez jut majd (a
kifejezés eszközeként, és a vizsgálat tárgyaként egyaránt) a különböző
tudományokban csakúgy, mint az irodalomban. A kilencvenes évek elejétől a köztudatba, és (a
különböző tudományok közötti könnyebb átjárhatóságnak köszönve) az
irodalmi diskurzusba is folyamatosan kezdenek lassan beszivárogni olyan
elemek, mint a virtuális, digitális,
interaktív, multimédia, hypertext, online, link, chat, docuverse, target.
Mára már ezek a kifejezések igen divatosak és megszokottak lettek, ennek
köszönve egyesek lassan elkopnak, s véglegesen el is tűnhetnek –
mielőtt még belekerülnének az irodalmi kánonba. A dokumentumok és a hypertext (a Gutenberg-galaxis) körüli vita –
e tanulmány szempontjából – határozottan meddő irányba terelődése
miatt egyelőre nem került kellő mértékben, és a megfelelő
módon a vizsgálódások központjába. A vitában ugyanis többnyire a hagyományos betűhordozó (a nyomtatott szöveg) pusztulásáról vagy esetleges továbbéléséről van szó, és
kismértékben a kultúra digitalizálásának holdudvaráról, egészen sarkított, és
időnként naiv fogalmazásokban a könyv és összetevői: a papír és
nyomdafesték jövőjéről, s kevésbé az írásról és olvasásról, melyet
eddig ismertünk. Az új szöveghordozó, a
számítógépen írt és szerkesztett, majd különböző adathordozókon tárolt
dokumentum hatalomátvételével foglalkozó írások olyan felszínes szinten
maradtak, hogy a könyvet lehet standra, strandra, és ágyba is vinni; a
számítógép életidegen, és nehéz megszokni a vele való együttlétet; a
képernyőről való olvasás nehézkes; az olvasás körülményei, és a
generációk olvasási szokásai képeznek elsődleges szempontokat. Az eddigi viták nem aknázták ki a diskurzus azon
lehetőségeit, hogy milyenek az így kapott szövegek; több változtatás
után ki lesz a szerző; hogyan találja föl magát a szövegkritika ebben az
új közegben, és hogyan változtatja meg a közeg a szövegkritikát; az
interneten tárolt szövegek átjárhatóságát megoldva létre jön-e egy új
(esetleg első, a régen megálmodott vagy létezett) bábeli könyvtár;
lehetséges-e a dokumentumok katalogizálása; hogyan viszonyulnak a
különböző szövegelméletek a hypertexthez; és milyen lesz annak a hatása
a szövegelméletekre; mi kerül be a kánonba, és mi nem; szabad-e a Hypertextet
olvasó; és csupán olvasó-e. Mindezek a kérdések rendkívül nagy kutatási területet
biztosítanak, dolgozatomban többek között ezekre keresem a válaszokat. Az irodalomnak újabban otthont adó számítástechnika és világháló
fejlődésével a hypertext kézenfekvő írásmóddá, irodalmi formává, de
kutatási és kísérletezési területté is válhat/vált. Ez az írásmód a teljes tudást
kezelhetőbbé teszi,
és ha sikerül azt rendszerezni, közvetítésének eddig javarészt lineáris
módját nagymértékben átértelmezi. A Gutenberg-vita folyamán sokan nem veszik
figyelembe, hogy a
nyomtatott szövegről a digitális szövegre való átállás azért nem máról
holnapra történik.
Horváth Iván szerint a teljes műveltségkincs átírása néhány nemzedék
feladata. Ahogy a kéziratról a nyomtatott szövegre való áttérés is igen
hosszú volt, nem is beszélve arról, hogy napjainkban mind a három technika
együtt él: sokan csupán kézzel képesek írni szövegeket, és a teljes átállás
valószínűleg soha sem fog megtörténni, erre ugyanis kevés jel utal.
Figyelembe vennék még két szempontot; lesznek ugyanis olyanok, akik
zsigerileg elutasítják a digitális kultúrát, másrészt azonban ez a kultúra
sem védtelen, gyakran türelmetlen, és nem adja meg a tiszteletet a
nyomtatottnak, hanem sürgeti a váltást. Magyarországon kialakult olyan elképzelés is, miszerint, hogyha
kimaradunk a digitális forradalomból, és kultúránkat nem sikerül gyorsan
átmentenünk, azt akár végleg elveszíthetjük, alulmaradunk egy még körvonalazódó
versenyben.[1] Így akár
visszafelé is törlődhet a műveltségkincsünk. Ez a kezdeti pánik
átalakulhat (és ez a kulturális síkon megjelenő tendenciákból mintha már
kibontakozni látszana) olyan elképzeléssé, mely szerint egyfajta e-kultúrelőnyre lehet szert tenni a már említett forradalom
folyamán. A digitális forradalom paradigmaváltó jellegéhez hozzátartozik,
hogy a gazdasági és a hozzá mindinkább kapcsolódó és közeledő kulturális
síkon igazi stratégiaváltás várható, és ezzel elkezdődhet
a társadalom irányított és strukturalizált digitalizálása. Ez a folyamat
valószínűleg gazdasági síkon lesz a legerőteljesebb, s az
irodalomra gyakorolt hatása már csak tompított hullám lesz, de még így is
igen erőteljes marad. Arra a kérdésre, hogy mekkora szerepet játszik majd az
irodalom a multimédiában, a választ az adhatja, hogy az e-business mekkora
üzletet lát benne.
Ennek függvényében növekedhetnek azok az elektronikus könyvtárak, melyek
olvasói tagdíjat fizetnek, az itt lévő szövegeket pedig a tag
jogosultságától függően csupán képernyőn olvashatja, esetleg ki is
tudja nyomtatni, vagy akár másolatot is készíthet róla. Így a pillanatnyilag átláthatatlan – a magas és populáris
irodalom között fennálló – erőviszony jelentős mértékben
átértelmeződik, s ennek a paradigmaváltásnak a hatására a választóvonal valószínűleg már a
„fizetős” és „ingyenes” irodalom között fog húzódni, az eddigi
kategóriák szerinti magas és populáris irodalom pedig eloszlik majd a két
csoport között. Egy ilyen irányba történő eltolódás mindenképpen a
szabadon átjárható szöveg, a most „piacvezető” hypertext kárára
történne, és egy ilyen fizetős elektronikus könyvtár csupán annyiban
különbözne egy olvasóteremtől, – melyben akár xeroxolni is lehet – hogy
nem kell érte kimozdulni, hanem otthonról is használható. Azt, hogy a nyomtatott kultúrát (a támogatás mértékének
függvényében) folyamatosan ömlesztik át digitális formába, átmentésként, vagy
az adatkezelés
könnyítésére irányuló ésszerűsítésként is értelmezhetjük. A kézirat, a gépelt – nyomtatott szöveg, valamint hypertext
együttélésére legjobb példák azok a cd-romok, melyeken egyszerre található
meg a facsimile, a hagyományos szöveg (dokumentum) valamint a szöveg
belinkelt változata (hypertext). Ilyen szövegben könnyű keresni, és
sokkal könnyebb meglátni bizonyos összefüggéseket. Úgy látom, hogy a jövőben a hypertext körül folyó viták a
ma divatos magas-populáris irodalom viszonya, valamint a világháló szabadsága
árnyékában fognak folyni, ha nyilvánosság előtt is, de akkor is
mindenképpen szűk szakmai körben. A fent feltett kérdésekre a választ
pedig az irodalomelmélet,
irodalomtörténet
megfelelő, és éppen odavágó területein keresik majd több-kevesebb
sikerrel járva. |